Detta är ett exempel som visar hur ditt personliga brev kan se ut. För att skapa ditt eget, ladda ner mallen, öppna den i ditt textbehandlingsprogram och byt ut informationen till din egen.
Ladda ner mallVarför du vill jobba på arbetsplatsen.
Vad du kan bidra med på företaget.
Varför du är rätt person för tjänsten.
Dina kontaktuppgifter.
Bild på dig själv (valfritt).
Det gäller att du säljer in dig själv och vad du har att erbjuda – men var kortfattad, försök inte få in hela din karriär och hela ditt liv i det personliga brevet.
Ditt personliga brev bör innehålla noggrant utvalda erfarenheter från din karriär, som ger läsaren en klar bild av vem du är och hur du kan göra nytta på arbetsplatsen.
Du ska skriva ett personligt brev, då vill läsaren ha en personlig hälsning från dig och vad är då bättre än en bild som visar vem du är? Men välj inte semesterbilden.
Se även över din outfit på bilden och försök matcha med företagets stil. Kanske kan du läsa av en eventuell klädkod via företagets hemsida? Verkar stilen formell eller mer avslappnad?
Du behöver skriva en inledning som gör att läsaren vill fortsätta läsa – men undvik fällan att låta som alla andra.
Rekryterarna kommer läsa massvis av personliga brev från personer som är ”målinriktade, bra lagspelare och kan hålla många bollar i luften” – skriv istället något som får dig att sticka ut.
Berätta varför du söker jobbet och till just det företaget / organisationen / myndigheten.
Vad var det du fastnade för?
Tala om vad du kan bidra med på nya arbetsplatsen – varför ska de välja just dig? Berätta om dig själv, dina styrkor och ge exempel.
Ha gärna med siffror, det sticker ut!
Berätta kort om framtida ambitioner och berätta exempelvis om hur du ser på din framtid inom företaget.
Slutligen knyter du ihop säcken med en gripande sammanfattning för att ge ett djupare intryck - Ge dem anledning att kontakta dig.
Avsluta exempelvis med att berätta varför du tror att du passar bäst för tjänsten du söker.